Agjencia e Trajtimit të Pronave është krijuar si institucion në varësi të Ministrisë së Drejtësisë, për të zbatuar Ligjin Nr. 133/2015 “Për trajtimin e pronës dhe përfundimin e procesit të kompensimit të pronave”, i ndryshuar, si dhe aktet nënligjore VKM nr.221/2016; VKM nr.222/2016, e ndryshuar me VKM nr.765/ 2017 dhe VKM 312/2023; VKM nr.223/2016 të ndryshuar me VKM nr.766/2017, VKM nr.1114/2020 dhe VKM 313/2023.
Me hyrjen në fuqi të Ligjit Nr. 133/2015, u shfuqizua Ligji Nr. 9235/2004 dhe u hodhën bazat për zgjidhjen përfundimtare të procesit të shpërblimit të ish-pronarëve të shpronësuar gjatë regjimit komunist, duke eliminuar me ligj dhe në praktikë zvarritjet burokratike, si dhe për të sjellë barazi tek të gjithë ish-pronarët, të cilëve u është njohur prona për kompensim, me qëllim realizimin e një shpërblimi të drejtë, sipas kushteve ekonomike e sociale të shtetit.
Në ushtrimin e veprimtarisë së saj, Agjencia e Trajtimit të Pronave ka për qëllim përfundimin e procesit të njohjes së pronësisë dhe kthimit apo kompensimit sipas rastit, si dhe përfundimin e procesit të kompensimit përmes ekzekutimit të të gjitha vendimeve të miratuara për kompensim brenda 10 viteve.
Agjencia e Trajtimit të Pronave, ka si mision ofrimin direkt të shërbimeve publike, nëpërmjet:
Në kuadër të rekomandimeve të dhëna nga Gjykata Evropiane për të Drejtat e Njeriut (GJEDNJ) në vendimin “Beshiri k. Shqipërisë (nr. 29026/06) dhe 11 kërkesa të tjera”, si dhe Vendimit nr. 4, datë 15.02.2021 të Gjykatës Kushtetuese të Republikës së Shqipërisë, u hartuan ndryshime në ligjin nr. 133/2015, datë 5.12.2015 “Për trajtimin e pronës dhe përfundimin e procesit të kompensimit të pronave”
Ligji nr. 77/2022, datë 17.1.2022 “Për disa shtesa dhe ndryshime në ligjin nr. 133/2015 “Për trajtimin e pronës dhe përfundimin e procesit të kompensimit të pronave”, u botua në Fletoren Zyrtare nr. 168, datë 15.12.2022 dhe hyri në fuqi 15 ditë pas botimit. Risitë e sjella nga ky ligj janë:
Këto ndryshime kanë për qëllim rregullimin e kuadrit ligjor duke garantuar një shpërblim të drejtë të pronës për subjektet e shpronësuara dhe në veçanti për subjektet për të cilat zëri kadastral ka ndryshuar. Masa e kompensimit duhet të respektojë një nivel të caktuar, me qëllim që të mos cënojë të drejtën e pronës private.